Zraky celé Evropy se obracejí na Milán, kde v sobotu 28. května proběhne finále Ligy mistrů UEFA mezi Realem Madrid a Atléticem Madrid. Při této příležitosti vyšel průzkum financovaný společností MasterCard. Zde je z něj několik postřehů
- Facebook je nejpopulárnější sociální sítí mezi fotbalovými fanoušky (63 %)
- Více než 69 % fanoušků si přeje wi-fi na stadionech
- Fanoušci v Německu jsou na sociálních sítích nejvíce loajální, jen 4 % z nich sledují i další týmy než jen svůj oblíbený
- Češi (81%) nikdy nepostují či netweetují, když jsou na zápase na stadionu
Podle výsledků průzkumu podporují svůj klub nejvíce fanoušci ve Španělsku, kde čtvrtina (24 %) lidí napíše čtyři a více postů na sociální média v průběhu zápasu, pokud ho sleduje v televizi, což je skoro dvakrát více než v Itálii (15 %). Jedna třetina Angličanů postuje v průběhu zápasu na stadionu, v Turecku je to naopak 84 %. Češi se při sledování hry sociálním médií téměř nevěnují. 81% z nich říká, že nikdy nepostuje ani netweetuje, když sleduje zápas přímo na stadionu, 60 % ani při sledování v televizi.
Social Fanalytics Report zdůrazňuje, že možnost se propojit s fotbalovými idoly na sociálních sítích má pozitivní vliv na většinu fanoušků (69 %). Nejvíce to oceňují v Turecku (92 %) a Španělsku (86 %).
Facebook je nejoblíbenější sociální sítí (63 %) pro komunikaci týkající se fotbalu. Nejvyšších čísel dosahuje ve věkové skupině 45 – 54 let. 64 % všech dotázaných fanoušků odpovědělo, že sociální média využívají primárně pro zjišťování novinek ve světě fotbalu.
Další výsledky:
- 71 % českých fanoušků sleduje svůj oblíbený tým na sociálních sítích
- Fotbaloví fanoušci ve Španělsku jsou nejvíce aktivní na sociálních sítích na stadionu, postují průměrně dvakrát za hru
- Nejvíce pozitivní fanoušci jsou na Ukrajině, kritiky se naopak nebojí v Turecku a Velké Británii
- Italové (42 %) a Španělé (47 %) využívají sociální média ke sledování živých přenosů s komentáři, zatímco Rusové (63 %) a Češi (61 %) raději diskutují s dalšími fanoušky
- Fanoušci – muži jsou dvakrát více náchylní než fanynky – ženy k tomu, aby na sociálních sítích sledovali i jiný klub či tým, než je jejich oblíbený
- že 69 % fanoušků by bylo rádo, aby bylo na všech stadionech Wi-Fi.
Gianluigi Buffon, ambasador MasterCard pro Ligu mistrů UEFA, říká: „Měl jsem možnost hrát fotbal více než dvacet let a je skvělé sledovat, jaký vliv mají na tento sport právě sociální média. Vtahují fanoušky ještě více do hry a pro nás jsou způsobem, jak jim být ještě blíž, a to i na osobní rovině.“
„Fotbal je v České republice velmi populární. Fanoušci jsou ochotní utratit za podporu svého týmu hodně peněz, třeba na permanentkách či merchandisingu. Skupiny fanoušků se jistě také letos vypraví na finále Ligy mistrů a tisíce ho budou sledovat v televizi,“ říká Miroslav Lukeš. „Češi jsou velmi technologicky zdatní, ale z výsledků je vidět, že si svoji oblíbenou hru raději užívají bez sociálních médií. Vše diskutují s přáteli až po jejím skončení.“
Social Fanalytics Report byl realizován pro MasterCard společností Mortar na 5 000 respondentech v 16 evropských zemích: Velká Británie, Německo, Španělsko, Francie, Nizozemí, Itálie, Turecko, Rusko, Švédsko, Portugalsko, Řecko, Ukrajina, Rumunsko, Izrael, Polsko a Česká republika.