WRC 2016, aneb co nás čeká v rally…

Letošní sezóna mistrovství světa v automobilových soutěžích je už nějakou tu dobu za námi. Titul již potřetí za sebou obhájil suverén Sebastian Ogier, stejně jako jeho zaměstnavatel Volkswagen motorsport. Šampionát WRC se aktuálně nachází v „prosincové přestávce“ a stejně jako u ostatních sportů, i v rally se konají přestupy a nová angažmá. Obměnu zaznamenal i kalendář.


Největší změnou je navýšení kalendáře o soutěž v Číně, která se zejména kvůli marketingovým zájmům automobilek stala čtrnáctou soutěží WRC. Oproti třinácti soutěžím z minula, tak jezdci stráví za volantem soutěžního speciálu o soutěž více. Jinak se ale na kalendáři, krom přesunutí Austrálie na samotný závěr sezóny nic nového nezměnilo. Pojedou se všechny soutěže jako letošní rok a sezónu zahájí legendární Rally Monte Carlo. Co se týče povrchu, pojede se osm šotolinových soutěží, čtyři asfaltové, jedna ryze sněhová rally ve Švédsku a ve Španělsku uvidíme kombinaci šotoliny s asfaltem.

Co se týče obměny jezdeckých sestav, rýsuje se toho opravdu hodně. Citroen bude mít v roce 2016 jen omezený program z důvodu příprav a testování nového auta, které bude ve WRC působit od roku 2017 (od tohoto roku se mění specifikace WRC speciálu). Dosavadní jezdec Citroenu Mads Ostberg nebyl s omezeným programem spokojen a přijal nabídku konkurenčního M-Sportu, sedlající Fordy. Jeho už bývalý týmový kolega Kris Meeke, taky není pro Citroen vůbec jistý, neboť se mluví o jeho spojení s Toyotou, kterou budeme ve WRC moct vidět od roku 2017. Snad jedinou jistotou pro francouzskou automobilku je junior Stephane Lefebvre, od kterého se však nedají čekat špičkové výsledky.

To velká rošáda se konala u britského týmu M-Sport. Šéf týmu, Malcolm Wilson překvapivě obměnil jezdeckou sestavu „A-týmu“ a současné Evanse s Tanakem nahradil již zmíněným Ostbergem a nezkušeným Camillim. Angažování Ostberga nebylo žádným překvapením, sám už M-Sportu v roce 2013 působil a ani Ford Fiesta, které tým M-Sport jezdí, pro něj není nové. Co však asi každého rally fandu překvapilo, bylo povolání Francouze Erica Camilliho, který nemá s vozem nejvyšší specifikace WRC téměř žádné zkušenosti a doposud jezdil s vozem Ford Fiesta R5 v nižší kategorii WRC2, kde se mu ale podařilo dojet celkem třikrát na pódiu. Wilson odůvodnil jeho zaangažování tím, že vidí sedmadvacetiletého Francouze jako hodně perspektivního. Nechce ale však natrvalo přijít o své dosavadní jezdce. Evans nejspíš dostane možnost zejména na asfaltových soutěžích a Tanak přijal nabídku od výrobce závodních pneumatik Dmacku. Mladý Estonec pojede kompletní program WRC kalendáře s Fordem Fiesta na gumách Dmack. O konkurenceschopnosti těchto pneumatik se již vedlo spousta debat a bude překvapením, jak se s nimi bude Tanakovi dařit. Pod štítem M-Sportu pojede i dosavadní soukromník, Ital Lorenzo Bertelli, který si tovární podporu nejspíš zaplatil. Jeho angažování by vzhledem k jeho dosavadním výsledkům nedávalo úplný smysl.

Otázník je také u Roberta Kubicy. Polák se zkušenostmi z F1 během letošní sezóny hodně mluvil o návratu na okruhy. Ke konci roku se však Polákovi začlo dařit, zajížděl zejména slušné výsledky na dílčích „erzetách“ a po závěrečné Rally Wales prohlásil, že by byla škoda nepokračovat. Žádný konkrétní program ale zatím není znám. Kubica by však určitě chtěl startovat na Monte Carlu, kde umí být opravdu rychlý.

Nový Hyundai I20 WRC
Nový Hyundai I20 WRC

U korejského týmu Hyundai Motorsport se nedočkáme obměn posádek. Nové však bude auto. Hyundai tento týden představil novou I20 WRC, na jejíž konkurenceschopnost jsou všichni zvědaví. Jezdeckou sestavu korejského týmu budou tvořit Belgičan Thierry Neuville, španěl Daniel Sordo a Australan Hayden Paddon. Korejci kromě nového WRC přestavili i nový závodní vůz kategorie R5, na jehož testování se podílí Kevin Abbring, který by s ním měl i budoucí sezónu startovat a měl by tak konkurovat české Fabii R5.

Co se týče mistrovského suveréna Volkswagen Motorsport, žádné jezdecké obměny nečekáme. Stálice Ogiera, Latvaly a Mikkelsena bude dále pokračovat.  Změnu spojezdce  byl ale nucen podstoupit posledně jmenovaný Nor, kterého opustil již bývalý parťák Ola Floena, jenž přestoupil k Ostbergovi do M-Sportu. S Mikkelsen příští sezónu pojede Anders Jaeger. Ten zatím navigoval Ola Veilbyho a nemá jiné zkušenosti než s dvojkolkou. Angažmá ve WRC tak pro něj bude určitě výzvou.

Jediné české zastoupení ve WRC, Martin Prokop, by měl jet i další rok. Martina však čeká velká výzva, a to slavná Rally Dakar, kde se dohodl s Toyotou. Z těchto důvodů ho neuvidíme na Monte Carlu.

Budoucí sezóna ve WRC bude mít určitě co nabídnout. Vše začne uprostřed ledna věhlasnou Rally Monte Carlo a většina fanoušků doufá, že bude více napínavá než letošní, kdy byl opět dominantní Sebastian Ogier.



Jak bude reklama vypadat?
-
Nechceš zde reklamu napořád jen za 50 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup