Vettel v Austrálii všechny překvapil a dojel si pro vítězství

Start sezóny 2018 se nejlépe podařil Sebastianu Vettelovi z Ferrari, který si podmanil  zejména druhou polovinu VC Austrálie vozů Formule 1. Díky skvěle načasovanému pitstopu předčil vítěze kvalifikace, Lewise Hamiltona, který se musel spokojit s druhým místem. Výrazný úspěch pro Ferrari podtrhl i Kimi Räikkönen, který si dojel pro třetí příčku. Závod poznamenal zejména absolutní výpadek týmu Haas, který nezvládl fázi pitstopů a svým jezdcům zničil šanci na vynikající výsledek. Následná fáze pod žlutými vlajkami a zpomalovacím vozem přispěla nemalou měrou k Vettelovu vítězství.

Hamilton jako první muž startovního pole odstartoval do úvodního závodu sezóny nejlépe, když se mu v průběhu prvního kola podařilo za sebou udržet dotírajícího Räikkönena a za ním jedoucího Vettela. Po prvních nestabilních metrech závodu si svou pozici začal hlídat. Velmi výrazně o sobě dal v úvodu vědět Kevin Magnussen z Haas Ferrari, který si v prvních zatáčkách vyšlápl na Maxe Verstappena a posunul se na čtvrté místo. Chuť bojovat nescházela ani Fernandu Alonsovi, který se držel na posledním bodovaném místě. Boj o co nejlepší umístění nevzdával ani Daniel Ricciardo poté, co kvůli penalizaci tří míst na startovním roštu odstartoval až z osmého místa. V pátém kole předjel Hülkenberga na sedmé příčce. Nedařilo se naopak druhému Mercedesu, Valtteri Bottas po nehodě v kvalifikaci vyměnil několik technických komponentů svého vozu, konkrétně převodovku a alternátor, čímž porušil pravidla a dostal od traťových komisařů penalizaci 5 míst. Odstartoval z 15. místa, ale svým tempem zaostával, nedokázal se probojovat vpřed a získat cenné pozice alespoň k úrovni bodované desítky.


První vážnější situace nastala v šestém kole, kdy havaroval Sergej Sirotkin z Williamsu, u kterého podle prvotních zpráv do rádia došlo k problémům s brzdami, a na trati zavlály první žluté vlajky. Do problémů s nefunkčností posilovače řízení se dostal i Marcus Ericsson ze Sauberu, který byl tímto nucen zaparkovat svůj vůz do týmové garáže. Horkou chvilku si prožil i Max Verstappen, který se v rámci souboje o páté místo po příliš rychlém nájezdu do první zatáčky okruhu roztočil. Incident se obešel bez kontaktu se soupeři, Holanďan však ztratil tempo a dvě příčky k tomu. K odstoupivšímu Sirotkinovi a Ericssonovi se v šestnáctém kole přidal i pilot Toro Rosso, Pierre Gasly, jehož vůz dostal při přejezdu obrubníku ránu v oblasti motoru, a ten s Francouzem přestal spolupracovat.

Hamilton si zatím nadále s přehledem hlídal svou pozici lídra závodu, ve své jízdě nenechával ani píď prostoru pro konkurenci a po třetině závodu se zdál být suverénem, který neměl v plánu se prvenství vzdát. V té době se ale jeho konkurence odhodlala k prvnímu povinnému pitstopu, a to v podání Kimiho Räikkönena, který nechal nazout svému Ferrari netvrdší sadu pneumatik pro tento víkendu – žlutě označenou měkkou. Hamilton nechtěl Ferrari ponechat žádnou výhodu a o kolo později zastavil u svých mechaniků pro stejnou sadu. Mezitím se však na čelo závodu dostal druhý pilot Ferrari, Sebastian Vettel, který na rozdíl od nich kroužil jedno kolo za druhým a čekal na správný moment a pokyn z boxové zídky týmu k pitstopu.

Velmi dobře rozjetý závod pro americký tým Haas Ferrari skončil během pár minut, kdy oba jeho piloti absolvovali své zastávky v boxech. Magnussen, zajíždějící jako první z nich, po pár metrech po výjezdu z boxů musel najednou své auto okamžitě zastavit. Opakované záběry ukázaly, že mechanici Haasu nedokázali správně upevnit zadní levé kolo. Stejnou chybu nicméně mechanici opakovali dokonce i u jeho kolegy, Romaina Grosjeana, kterému zmařili zastávku špatnou výměnou levého předního kola. I Grosjean tak po výjezdu z boxů musel svůj odstavit. Haas tak během několika minut přišel o senzační umístění obou jeho pilotů a zbyly mu pouze oči pro pláč. A protože se na trati v Melbourne ocitly odstavené dva vozy, ředitelství závodu vyhlásilo fázi virtuálního safety caru. Této fáze využil dosavadní lídr Vettel ke své povinné zastávce v boxech, kterou Ferrari zvládlo více než dobře. Vettel se po výjezdu z boxové uličky dostal zhruba o vteřinu před Hamiltona a pozici si dokázal udržet, a to i díky návazné fázi skutečného safety caru, který fyzicky vyjel na trať. Max Verstappen, jedoucí na páté pozici, si v rámci „žluté fáze“ počínal nedovoleně, když předjel pod žlutými vlajkami Fernanda Alonsa. Ředitelství závodu se k tomuto prohřešku postavilo poněkud nečekaně, když Verstappenovi umožnili v rámci fáze safety caru nechat se zpětně předjet Alonsem, a vyhnout se tak případné minoritní penalizaci. Ve 31. kole došlo k restartu závodu, v němž i tak Sebastian Vettel obstál a udržel se na pozici lídra závodu. Za ním následoval Hamilton, Räikkönen, Ricciardo, Alonso, Verstappen, Hülkenberg, Vandoorne a Bottas. Daniel Ricciardo, jedoucí svůj domácí závod, se ale rozhodně nechtěl spokojit s bramborovou pozicí a na třetího Räikkönena dotíral, co to šlo. Hamilton souboj o prvenství taktéž nevzdával. Ve 47. kole si však svou práci a snahu ztížil, protože v jedné ze zatáček probrzdil pneumatiky a navýšil svou ztrátu na Vettela ke dvěma vteřinám. Souboj o třetí místo se umírnil, stejně jako skupinka jezdců od pátého do osmého místa, v níž jezdili Alonso, Verstappen, Hülkenberg a Bottas. Zhruba pět kol před koncem ale Hamilton začal na Vettela ztrácet ještě více, čímž definitivně ztratil šance na vítězství. V závěrečných kolech se mu navíc ještě snažili zatopit Räikkönen s Ricciardem, k žádnému manévru jim však nezbyl čas.

Měli jsme poměrně štěstí se safety carem, ale mohu říct, že jsem si to opravdu užil. Start se mi úplně nepovedl, a tak jsem se musel spokojit s třetím místem. Pral jsem se s pneumatikami, ale jakmile jsem nazul měkkou sadu, cítil jsem se o mnoho lépe. Doslova jsem se modlil za safety car a když jsem potom uviděl zastavené auto, cítil jsem, jak mi v žilách proudí adrenalin! – Sebastian Vettel

VÝSLEDKY VC AUSTRÁLIE ŠAMPIONÁTU FORMULE 1 2018

zdroj foto: motorsport.com


Jak bude reklama vypadat?
-
Nechceš zde reklamu napořád jen za 60 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *