Ogier svou nadvládu potvrdil i ve Švédsku

Jako druhý závod šampionátu mistrovství světa v rally se jela již tradičně Švédská rally. Tradiční je i zimní charakter švédských rychlostních zkoušek a právě pro sněhovou pokrývku jinak šotolinových cest je tato rally specifická. Jelikož mírná zima letos zasahuje i Skandinávii, vypadalo to letos se sněhem dosti bídně. Ještě pár dní před samotným závodem se vůbec nevědělo, zda-li se vůbec pojede. Na Švédské rally, jakožto jediné soutěži v kalendáři WRC jsou povoleny pneumatiky s hroty a to by na rozbahněných „erzetách“ mohlo ohrožovat bezpečnost jak jezdců, tak samozřejmě diváků. Některé zkoušky byly pod sněhem, některé pod drobným bílým popraškem a na některých jsme bílou hmotu hledali marně. Podle toho vypadalo i samotné rozhodnutí organizátorů, kteří se rozhodli soutěž uskutečnit, avšak 9 rychlostních zkoušek zrušit. Z celkových 21 se jich tak jelo pouze 12.


Hned na první zkoušce potkalo neštěstí Fina Jari-Matti Latvalu. Tovární jezdec Volkswagenu zhruba 2 km před cílem prasknul poloosu a musel tak pokračovat ještě další 2 rychlostní zkoušky, které zbývaly do poledního servisu, což znamenalo výslednou ztrátu přes 4 minuty. Spoustu jezdců zaskočily zejména brody na třetí rychlostní zkoušce, které na seznamovacích jízdách nebyly tak velké. Suverénní byl opět již trojnásobný mistr světa a Latvalův kolega, Francouz Sebastian Ogier. Po dopolední trojici zkoušek, které všechny vyhrál, si vezl „na oběd“ náskok 24 sekund na druhého Nora Mikkelsena a další 4 sekundy k dobru na Brita Meeka. V malých rozestupech je pak následovali Sordo, Ostberg, Tanak a Paddon.

Odpolední sekci dobře nastartoval Meeke, když první odpolední zkoušku vyhrál a posunul se na druhé místo. To mu ale dlouho nevydrželo, jelikož v následující zkoušce trefil kámen a poškodil řízení, díky čemuž se propadl hluboko mimo top desítku. Skvěle se dařilo Paddonovi, který se díky rychlým odpoledním časům dostal na průběžné druhé místo, třetí byl Ostberg a čtvrtý Tanak. Na páté místo se propadl Mikkelsen, a to i díky chybičce, která pro něho naštestí dopadla bez větší újmy na autě. Vedení si dále držel suverén Ogier s náskokem téměř 27 sekund na druhého Paddona.

Na sobotní první ranní zkoušku nebude v dobrém vzpomínat mladík Eric Camilli, pro nějž je angažmá v M-Sportu první zkušeností ve WRC. Po havárii na Monte Carlu se tak stalo i ve Švédsku. Mladý Francouz šel přes střechu a byl nucen odstoupit. Rošáda se málem konala na pozici prvního a druhého místa na 12. rychlostní zkoušce. Ogier, startující jako první, měl v této rychlostce značnou nevýhodu a musel tzv. „čistit“ trať, jelikož byla čerstvě zasněžená. Paddon, který startoval až mezi pozdějšími, toho značně využil a na Ogiera najednou ztrácel už jen necelých 9 sekund. V druhých průjezdech rychlostními zkouškami se už ale výhoda pozdější startovní pozice eliminovala a Ogier už tak nemusel trať „čistit“. To se ukázalo i na časech, když trojnásobný světový šampion svůj náskok opět navýšil a po sobotě mohl jít spát s vědomím, že na druhého Paddona má náskok přes 17 sekund a třetího Ostberga víc než půl minutu.

[kads group=“300×250,300x250_maly“]

Neděle byla značně zkrácená, místo 4 rychlostních zkoušek se odjela jen závěrečná powerstage. O extra body za tuto zkoušku se chtěli porvat zejména smolaři Meeke s Latvalou, kteří díky technickým problémům ze startu rally byli hluboko mimo první desítku, která zaručuje bodovanou pozici a powerstage byla jedinou možností, jak si alespoň nějaký ten bodík ze Švédska odnést. Kris Meeke může poděkovat časomíře, v cíli zkoušky byl totiž na setiny přesně jako Thiery Neuville . Avšak po důkladnějším rozboru byl jeho čas vyhodnocen o 3 tisíciny rychlejší než Neuvillův. Meeke si tedy ze Švédska veze alespoň 1 bod za třetí místo z powestage. Dva body navíc si ze Švédska připočetl Mikkelsen a žádným překvapením nebyl nejrychlejší čas suveréna Ogiera, který ve Skandinávii vyhrál i celkově. Půl minuty za ním dojel celkově druhý Paddon, což je pro tohohle juniora týmu Hyundai skvělý výsledek, který však nemusel vůbec dopadnout, jelikož mladý Novozélanďan těsně před  cílem trefil dřevěnou tyč a poškodil chladič. Po projetí cíle pak za velkého zájmu médii musel auto společně se svým spolujezdcem Kennardem dočasně opravit. Pravidla totiž říkají, že rally končí na rampě, niko-li cílem poslední rychlostní zkoušky. Paddonovi se ale naštěstí pro něj podařilo na rampu dojet a připsal si tak krásných 18 bodů za druhé místo. Třetí skončil navrátilec týmu M-Sport Mads Ostberg, který jakožto seveřan byl na sněhu ve svých oblíbených podmínkách. Čtvrtý dojel Nor Andreas Mikkelsen. Ten od Švédské rally čekal víc, ale vzhledem k některým krizovkám, které si musel tento už celkem zkušený jezdec prožít, mohl být za výslednou „bramboru“ spokojen. Páty dojel Tanak, jenž jako jediný ze světové špičky jezdí na gumách D-Mack a ukázal tak jejich konkurenceschopnost, která byla tématem mnoha diskuzí. Šestou pozici zaujal Španěl Dani Sordo, a to pro něj nebyl špatný výsledek. Sordo se netají tím, že sníh není jeho nejsilnější stránka, na asfaltu by bylo šesté místo nejspíš zklamáním, ale ve Švédsku jej určitě bral. Sedmé místo patřilo již veteránovi Henningu Solbergovi, dalšímu seveřanovi, který už ale nemá ambice na top místa výsledkové listiny, avšak ježdění jej i podle ohlasů stále hrozně baví. První start s Citroenem DS3 WRC absolvoval Ir Craig Breen a ve výsledku z toho bylo pěkné osmé místo. Devítku zaujala první posádka s vozem jiným než WRC. Konkrétně Elfyn Evans s Fiestou R5 a zvítězil tak v kategorii WRC2. Pro Brita se zkušenostmi z WRC to byl po Monte Carlu druhý triumf ze dvou závodů a nikdo nepochybuje tom, že je ve WRC2 největším favoritem na triumf. Desáté místo celkově vybojoval talentovaný Fin Suninen s mladoboleslavskou Fabií R5, která sice normálně spadá do kategorie WRC2, ale Suninen se do ní nepřihlásil, takže nebyl do klasifikace WRC2 započítáván. Celkově jedenácté a druhé místo ve WRC2 pak bral tovární jezdec Škody Pontus Tidemand, následovaným kolegou Esapekkou Lappim.

Šampionát WRC pokračuje začátkem března v Mexiku, kde je rally specifická mimo jiné tím, že se jezdí ve vysokých nadmořských výškách a vozy zde ztrácejí výkony. Většina fanoušků doufá v zdramatizování celého seriálu, jelikož Sebastian Ogier je letos opět hodně suverénní. Po dvou vítězných závodech je s 56 body jasně první před druhým Mikkelsenem, který jich má 33. Třetí je Ostberg s 27.

Konečné výsledky:

1. Ogier S. – Ingrassia J. (Volkswagen Polo R WRC) 1:59:47,4
2. Paddon H. – Kennard J. (Hyundai i20 WRC) +29,8
3. Ostberg M. – Floene O. (Ford Fiesta RS WRC) +55,6
4. Mikkelsen A. – Jæger A. (Volkswagen Polo R WRC) +1:10,8
5. Tänak O. – Mölder R. (Ford Fiesta RS WRC) +1:50,7
6. Sordo D. – Martí M. (Hyundai i20 WRC) +2:24,0
7. Solberg H. – Minor-Petrasko I. (Ford Fiesta RS WRC) +2:40,0
8. Breen C. – Martin S. (Citroën DS3 WRC) +2:44,6
9. Evans E. – Parry C. (Ford Fiesta R5) +5:17,0 |1. WRC2|
10. Sunninen T. – Markkula M. (Škoda Fabia R5) +5:31,6



Jak bude reklama vypadat?
-
Nechceš zde reklamu napořád jen za 50 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup