Monte Carlo ovládl již tradičně Ogier

Po dvouměsíční přestávce opět začala sezóna v mistrovství světa v rally. Zahajovala ji již tradičně věhlasná Rally Monte Carlo, která je pro své podmínky nevyzpytatelnou soutěží. Nejinak tomu bylo i tento rok. Kombinace sněhu, ledu a suchého asfaltu dělá posádkám vrásky hlavně při výběru pneumatik.


Dobré obutí je na Monte Carlu jeden z důležitých faktorů a na riskantním výběru (zpravidla značně lišící se od konkurence) může posádka jak hodně vydělat, tak také ztratit. Letos byla trať sice z velké části suchá, ale nebyla by to „Monte“ bez sněhových a ledových částí, které občas suchý asfalt vystřídaly. A zejména na těch ledových se často chybuje.

Trať letošního Monte Carla čítala necelých 378 km, rozložených do celkem šestnácti rychlostních zkoušek. Ještě před samotným závodem byla odjeta testovací rychlostní zkouška, zvaná shakedown. Trochu překvapivě v ní vyhrál Brit Meeke před Francouzem Ogierem a Španělem Sordem. Ve čtvrtek večer byly odjety dvě rychlostní zkoušky. Jelo se pochopitelně za tmy a trať byla i podle ohlasů jezdců dost kluzká a zrádná. Nejrychlejší byl Meeke s Citroenem, následujícím Ogierem a Mikkelsenem ve Volkswagenu. Ogier na Meeka ztrácel necelých sedm sekund a diváci si tak po čtvrtku slibovali napínavý souboj.

Hned v první páteční rychlostní zkoušce boural polský ex-pilot F1 Robert Kubica. Známý Polák boural v kluzké pravoúhlé zatáčce, vyjel z cesty a trefil strom. Bohužel byl nucen odstoupit a v další „erzetě“ se už tak neukázal. V boji o čelo se po pátečním dopoledni povedlo Ogierovi dostat před Meeka a v servisu tak „poobvědvat“ na prvním místě. Meeke za nim však zůstal jen o sekundu a půl. Třetí byl Mikkelsen se ztrátou víc jak půl minuty.

Následoval druhý průjezd pátečními zkouškami. Ta stejná zatáčka, ve které havaroval Kubica, byla osudná i mladíkům Camillimu, sedlající Ford a také Paddonovi v Hyundai. Prvně jmenovaný se po průjezdu ostrou pravou zatáčkou nedokázal udržet na trati a trefil strom. Paddon zde urval kolo a problémy tam měl i Evans, letos jedoucí v nižší kategorii WRC2, když bokem trefil Kubicovo bourané auto. Naštěstí ale bez větších potíží pokračoval dál. Jiné místo, ale stejná „erzeta“ byla zrádná i pro Estonce Tanaka, který svůj Ford převrátil na střechu, ale díky divákům, kteří ho vytáhli, mohl pokračovat dál. Celkově po páteční etapě vedl Ogier s náskokem necelých deseti sekund na Meeka a víc než minutou na týmoveho kolegu Fina Latvalu.

V sobotu Latvala havaroval, vyletěl z ostré zatáčky a naštěstí v malé rychlosti, trefil diváka. Díky bohu se ale nic vážného nestalo, Fin však musel odstoupit kvůli urvanému zavěšení a neminula jej ani pokuta, z důvodu, že nezastavil a nezeptal se sraženého diváka, zda je vše v pořádku. Latvala to argumentoval tím, že si jej ani nevšiml, neboť kvůli zamlženému čelnímu sklu zrovna nic neviděl. Jinak v soutěži si kousek po kousku navyšoval náskok suverén Ogier. Vedl už skoro o půl minuty, když hlavní sok Meeke poškodil při „katování“ (zkrácení si zatáčky – pozn. red.) svůj Citroen a kvůli poruše na převodovce musel odstoupit. Po sobotní etapě vedl již zmiňovaný Ogier s náskokem téměř dvě minuty na týmového kolegu Nora Mikkelsena, třetí byl se ztrátou o dvanáct sekund více než Nor, Belgičan Neuville, sedlající Hyundai.

[kads group=“300×250″]

Nedělní část čítala už pouze tři rychlostní zkoušky. Z toho ta poslední byla tzv. powerstage, tedy rychlostní zkouškou, kde se mezi první tři, v této“ rychlostce“ rozdělí extra body mimo celkové hodnocení soutěže.  To už byla asi jediná motivace pro Ogiera, protože náskok měl opravdu luxusní. Po sobotě se ale dal čekat souboj o druhé místo, mezi jinak dobrými kamarády, Neuvilla s Mikkelsenem. Rozdíl byl již zmíněných dvanáct sekund, což se dá dohnat. Oba jezdci se do toho, podle časů,1 opravdu opřeli. Neuvilla však z boje vyřadily problémy s transmisemi a ze svého Hyundai tak měl najednou „dvojkolku“ (pohon jen na 2 kola – pozn. red.). To však naštěstí pro Neuvilla přišlo až při závěrečné powerstage a Belgičan se tak celkovým pořadím nepropadnul. Powerstage vyhrál Ogier, druhý byl Španěl Sordo, třetí Mikkelsen, který byl ale oproti čtvrtému Lefebrovi rychlejší v řádech setin sekundy. To podstatnější a zdaleka víc bodované bylo celkové pořadí, kdy si stálici na trůnu opět potvrdil Ogier, se ztrátou necelých dvou minut byl Mikkelsen, třetí Belgičan Neuville. Návrat do M-Sportu, sedlající Fordy zahájil Nor Ostberg pěkným čtvrtým místem. Pěkně si vedl i mladík Lefebvre s Citroenem na pátém místě.

V kategorii WRC2 dominoval Evans s novou evolucí Fiesty R5, druhý byl Němec Kremer s Fabií R5 se ztrátou víc než dvě minuty, následovaný Francouzem Gilbertem s Citroenem DS3 R5. Tovární jezdec Škody Motorsport Esapekka Lappi zde jel mimo registraci do kategorie WRC2 a tak nebodoval. Pokud by ale přihlášen byl, skončil by druhý těsně před Kremrem. Ve dvojkolkách jasně dominoval Nor Veiby, před Švýcarem Burrim a Italem Rossetim.

Šampionát WRC dále pokračuje ve Švédsku, kde se můžeme těšit na pravé severské podmínky. Švédsko se vyznačuje jízdou na sněhu, která je pro jezdce, tak i pro diváky velice atraktivní.

1. Ogier S. – Ingrassia J. (Volkswagen Polo R WRC) 3:49:53,1
2. Mikkelsen A. – Jæger A. (Volkswagen Polo R WRC) +1:54,5
3. Neuville T. – Gilsoul N. (Hyundai i20 WRC) +3:17,9
4. Ostberg M. – Floene O. (Ford Fiesta RS WRC) +4:47,7
5. Lefebvre S. – Moreau G. (Citroën DS3 WRC) +7:35,6
6. Sordo D. – Martí M. (Hyundai i20 WRC) +10:35,5
7. Tänak O. – Mölder R. (Ford Fiesta RS WRC) +11:39,9
8. Evans E. – Parry C. (Ford Fiesta R5) +18:30,8 |1. WRC2|
9. Lappi E. – Ferm J. (Škoda Fabia R5) +20:41,0
10. Kremer A. – Winklhofer P. (Škoda Fabia R5) +20:43,9 |2. WRC2|



Jak bude reklama vypadat?
-
Nechceš zde reklamu napořád jen za 50 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup