Latvala přerušil Ogierovu nadvládu a v Mexiku vyhrál


Mistrovství světa v rally se po dvou evropských soutěžích přesunulo z Evropy za oceán do Mexika. Zdejší rally je specifická svými vysokými nadmořskými výškami a převýšením. Závodní speciály ve vyšších nadmořských výškách ztrácejí svůj výkon, ztráty v nejvyšších bodech soutěže mohou oproti nulovým nadmořským výškám činit až 30 %. Podmínky má ale každý stejné a je to tedy tak trošku oříšek pro inženýry ztráty co nejvíce minimalizovat. Dalším specifikem mexických rychlostek je jejich délka. Zejména zkouška Guanajuto, dlouhá 80 km, vzbuzovala respekt. Vždyť ani soutěže českého rallysprintového mistrovství nedosahují součtem všech rychlostek takovou kilometráž. Po nepředvídatelném Monte Carlu a velice rychlém sněhovém Švédsku tak na jezdce opět nečekala jednoduchá rally.

Soutěž začala ve čtvrtek večer tamního času odjetím tří superspeciálek. Tyto rychlostky nejsou mezi jezdci příliš oblíbené a z pravidla se na nich dá více ztratit než získat.  I zde, na městských zkouškách v centru soutěže, nejlépe zajel letošní suverén Sebastian Ogier a po dvou vítězstvích v Monaku a Švédsku dobře vykročil i za oceánem. Vzhledem ke krátkým vzdálenostem superspeciálek byly odstupy malé, vždyť první desítka se vlezla do šesti sekund.

To hlavní začalo až „opravdovými“ zkouškami v pátek ráno. Na šotolinových tratích jako jsou v Mexiku platí pravidlo nevýhody prvního startujícího jezdce, který musí tzv. čistit trať. Startuje se podle průběžného pořadí v šampionátu a nevděčnou pozici si tak tedy musel „vypít“ lídr Ogier. Jeho kolega Jari-Matti Latvala po smolném začátku sezóny, když v obou soutěžích musel odstoupit, neměl prozatím žádný bod a startoval tedy až na konci první desítky. Latvala toho značně využil a v první páteční 54 kilometrů dlouhé zkoušce všem doslova ujel. Na druhého Sorda měl náskok přes 22 sekund a třetího Ogiera ještě sekundu navíc. Havárie však postihla Belgičana Thierryho Neuvilla, jenž musel odstoupit. Do poledního servisu se už pak rozestup nijak značně neměnil a Latvala tak mohl jít poobědvat s pocitem náskoku 21 sekund na týmového kolegu Ogiera a víc jak půl minuty na Hyundai Španěla Sorda. Top 5 uzavírali Mikkelsen s Ostbergem.

Ve druhých průjezdech už byla trať více „pročištěná“ a i vzhledem k tomu, že se trať během odpoledního servisu opět zaprášila, nebyla Ogierova nevýhoda ve startující pozici tak velká. Na 54 kilometrů dlouhé zkoušce El Chocolate, kde ráno Latvala „nadělil“ Ogierovi přes 22 sekund, v druhém průjezdu to bylo už jen 10 sekund. Dva týmoví kolegové se však dost odclonili od zbytku startovního pole, neboť třetí v této rychlostce – Hayden Paddon – na Latvalu ztratil přes půl minuty. Poté se odjela už jen jedna klasická rychlostní zkouška, ve které se nic zásadního neudálo. Následovaly ještě dvě superspeciálky, po kterých v celkové klasifikaci vedl Fin Latvala s náskokem 32 sekund na Ogiera a minutu a čtvrt na Sorda.

Hned v první sobotní zkoušce havaroval „benjamínek“ M-Sportu Eric Camilli. Mladý Francouz vyletěl v rychlé zatáčce a po dvou předchozích odstoupeních tak nezažívá povedený vstup do premiérové sezóny ve WRC. Camilli ale není jediný komu se ze startu sezóny nedaří. Tovární jezdec Hyundai Thierry Neuville po páteční havárii boural i podruhé a kromě třetího místa z Monte Carla je Mexiko další soutěží odkud si neodveze žádné body. Povedený začátek sezóny rozhodně neměl ani Latvala. Ten si  své vítězství ale hlídal a v prvních průjezdech sobotních tratí opět využíval výhodu pozdější startovní pozice. Fin po poledním servisu vedl o víc než minutu a čtvrt před týmovým kolegou Ogierem, přes dvě minuty ztrácel Sordo. První zkouška po poledním servise sedla Mikkelsenovi, když ztratil pouhé dvě sekundy na prvního Latvalu. V následující rychlostce ale Nor nezvádl řízení a vyletěl z tratě. Po havárii musel odstoupit a přenechal tak dosavadní „bramborovou“ pozici Ostbergovi. Po konci soboty vedl dále Latvala s náskokem víc než minuty a půl na Ogiera, třetí Sordo zaostával o necelé tři minuty. Čtvrtý byl zmiňovaný Ostberg, pátý figuroval Australan Paddon. Jediný český zástupce – Martin Prokop – si držel pěkné sedmé místo zaručující cenné body, což byl pro přezdívaného „Prsta“ určitě pěkný výsledek. Vždyť Mexiko byla pro Martina díky startu na Dakaru první letošní soutěž.

Neděle čítala pouze dvě rychlostní zkoušky, ty ale dohromady činily 96,5 km. Jedna z nich, již zmiňovaná Guanajuto, měřila dlouhých 80 km. Podobnou vzdálenost ujedete autem z Brna do Olomouce, ale s tím rozdílem, že posádky tuto vzdálenost absolvují ve velice těžkých podmínkách na šotolinových cestách. Latvala už neměl proč riskovat a nejspíš také šetřil pneumatiky na závěrečnou power stage. Ogier mu na osmdesát kilometrů dlouhé rychlostce „nadělil“ skoro půl minuty a dvojnásobek pak třetímu Paddonovi. Následovala ještě závěrečná power stage, kde se podle umístění v této rychlostní zkoušce rozdělí šest bodů navíc mezi první tři jezdce (3, 2 a 1 bod). I zde byl nejrychlejší Ogier před Latvalou a Paddonem. Celkově si svůj velký náskok udržel Latvala a radoval se tak z prvního letošního vítězství. Za ním skončil týmový parťák z Volkswagenu Ogier a po dvou vyhrách si druhým místem v Mexiku jen potvrdil svou vedoucí pozici v celkovém hodnocení. Na „bednu“ by za normálních okolností dosáhl i tovární jezdec Hyundai Dani Sordo. Ten ale dostal dvouminutovou penalizaci za použití většího množství pneumatik než je povoleno a propadl se tak za jinak čtvrtého jezdce M-Sportu Ostberga. Nor se tak nakonec mohl radovat ze třetího místa a zatím zažívá pěkný začátek sezóny. Sordo tedy po penalizaci bral jen „bramboru“ a po dvou šestých místech to byl i tak určitě jeho nejlepší letošní výkon. První pětku uzavíral mladík Hyundai Hayden Paddon. Po nevydařeném Monte Carlu následovalo skvělé druhé místo ve Švédsku a další důležité body si tak může odvézt i z Mexika. Šesté místo bral Estonec Tanak, jenž startuje ve Fordu na pneumatikách D-Mack, o jejichž konkurenceschopnosti se vedlo už několik debat. Tanakovy výsledky však naznačují, že se inženýři čínské továrny gum celkem činí. Body za sedmé místo si do České republiky přivezl Martin Prokop a jak již bylo zmíněno, na první start v tomto roce to není vůbec špatné. Osmý dojel Lorenzo Bertelli. Devátý pak zároveň vítěz kategorie WRC2 Fin Suninen s mladoboleslavskou Fabií R5, top desítku uzavřel Ukrajinec Urban s Mini Cooprem WRC.

Konečné výsledky:

1. Latvala J.-M. – Anttila M. (Volkswagen Polo R WRC) 4:25:57,4
2. Ogier S. – Ingrassia J. (Volkswagen Polo R WRC) +1:05,0
3. Østberg M. – Fløene O. (Ford Fiesta RS WRC) +5:36,4
4. Sordo D. – Martí M. (Hyundai i20 WRC 16) +5:37,9
5. Paddon H.- Kennard J. (Hyundai i20 WRC 16) +6:22,6
6. Tänak O. – Mõlder R. (Ford Fiesta RS WRC) +9:59,5
7. PROKOP M. – TOMÁNEK J. (Ford Fiesta RS WRC) +12:58,5
8. Bertelli L. – Scattolin S. (Ford Fiesta RS WRC) +14:09,6
9. Suninen T. – Markkula M. (Škoda Fabia R5) +18:01,8 |1.WRC2|
10.Gorban V. – Korsia V. (Mini Cooper WRC) +32:37,3



Jak bude reklama vypadat?
-
Nechceš zde reklamu napořád jen za 50 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup