Analýza: Výfukové difuzory se příští rok mohou vrátit do F1

V sezoně 2009 nasadilo několik týmů takzvané výfukové difuzory, na které byl cíleně veden horký vzduch z výfuků, což zlepšovalo vlastnosti vozu. Skutečným přeborníkem ve foukání zadní části vozů se stal Red Bull, kterému to pomohlo k čtyřleté dominanci. S příchodem nových motorů bylo ale toto řešení zakázáno. Od příští sezony má ale dveře opět otevřené. Jak je to možné?


Především je nutné říct, že nikdo striktně nezakázal vést výfukové plyny určitým směrem za účelem získání výhody. Bylo jen pravidly předepsáno, že vůz musí mít jeden výfuk, který musí směřovat určitým směrem. Od příštího roku ale dochází k další změně, která toto omezení ruší. Důvodem je snaha o lepší zvukový efekt vozů F1, které tak mají být hlučnější. Pojďme se tedy podívat na to, o co konkrétně jde.

Obrázek nad článkem nám ukazuje dvě věci – Honda pro příští rok připravuje unikátní rozložení motoru. Malá jednotka MGU-H má být umístěna mezi kompresorem (modrý) a turbem (červené). A za druhé, motor bude mít dva výfuky.

Pravidla totiž říkají, že každý motor musí mít oddělenou výfukovou soustavu, která může být i dvojitá, přes kterou musí procházet všechny plyny vzniklé při provozu motoru. Díky tomu by měly být vozy F1 hlučnější a nebude to mít žádný dopad na výkon nebo emise.

A právě to otvírá foukání zádě cestu zpět do Formule 1. Na rozdíl od jednoho výfuku totiž v pravidlech nejsou žádná omezení pro umístění dvou výfuků.

Stáj McLaren, která zatím jako jediná odebírá motory Honda, by tak mohla mít slušnou výhodu. Alespoň od chvíle, než to ostatní výrobci zkusí okopírovat, nebo to FIA pro jistotu úplně zakáže.

ilustrace: Giorgio Piola



Jak bude reklama vypadat?
-
Nechceš zde reklamu napořád jen za 50 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup
Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com